Ievads
Adrešu reģistra pārskata sagatavošanā izmantoti Adrešu reģistra un Kadastra informācijas sistēmas dati, kas uzkrāti līdz 2021. gada 31. decembrim. Adrešu reģistra pārskatu sagatavoja:
Adrešu reģistra pārskata sagatavošanā izmantoti Adrešu reģistra un Kadastra informācijas sistēmas dati, kas uzkrāti līdz 2021. gada 31. decembrim. Adrešu reģistra pārskatu sagatavoja:
Adrešu reģistra pārskats sniedz informāciju par:
Adrešu reģistrs ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis un turētājs saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likumu, Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumiem Nr. 698 “Adresācijas noteikumi” un Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumu Nr. 971 “Valsts zemes dienesta nolikums” 3.6. apakšpunktu ir VZD.
Adrešu reģistrs nodrošina datorizētu adresācijas objektu uzskaiti teksta un telpisko datu veidā un sistematizēta adrešu saraksta – Adrešu klasifikatora – uzturēšanu, kur katrai adresei ir piešķirts individuāls un nemainīgs kods. Adrešu reģistrā tiek uzkrāta informācija par administratīvajām teritorijām, to teritoriālā iedalījuma vienībām, apdzīvotajām vietām un to robežām, valsts un pašvaldību autoceļiem, ielām, laukumiem un to telpisko novietojumu, ēkām un to atrašanās vietu, kā arī par telpu grupām. Adrešu reģistra datus izmanto gan operatīvie dienesti, gan pakalpojumu sniedzēji, piemēram, Latvijas pasts, Tet un citas iestādes.
Adrešu reģistrs adreses reģistrē pamatojoties uz normatīvajiem aktiem vai attiecīgās pašvaldības domes vai domes pilnvarotas institūcijas lēmumu.
Šobrīd izdala 10 adresācijas objektu veidus, kurus apstiprina:
2020. gada 31. decembrī Adrešu reģistrā bija reģistrēti 1 413 852 adresācijas objekti:
Adrešu reģistrā no jauna reģistrēto adrešu intensitāte
Adrešu reģistrā no jauna reģistrēto adrešu intensitāte (dati)
2021. gadā tika aktualizētas ziņas par 20 581 adresācijas objektiem, kas gandrīz divas reizes vairāk nekā 2020. gadā. Tas daļēji ir saistīts arī ar valstī notikušo administratīvi teritoriālo reformu.
2021. gada 1. jūlijā valstī stājās spēkā administratīvi teritoriālā reforma, kā rezultātā līdzšinējo 119 vietējo pašvaldību vietā tika izveidotas 43 jaunas pašvaldības:
Atbilstoši jaunajam Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam no 2021. gada 1. jūlija Latvijas teritorija tika iedalīta valstspilsētu pašvaldību teritorijās un novadu pašvaldību teritorijās. Valstspilsētas pašvaldības teritorija ir pielīdzināma bijušajai republikas pilsētai. Valstspilsētas pašvaldības teritorijā adreses pierakstā tiek izmantots valstspilsētas nosaukums.
Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam ar 2021. gada 1. jūliju diviem ciemiem – Koknesei un Iecavai tika piešķirts pilsētas statuss. Savukārt Adrešu reģistrā reģistrētie ciemi, kuriem teritorijas plānojumā nav noteiktas ciema robežas no 2021. gada 1. jūlija uzskatāmi par mazciemiem, līdz ar to Adrešu reģistrā tiem tika pievienota pazīme "mazciems" un attēlota to atrašanās vieta kartē.
Administratīvi teritoriālās izmaiņas aptvēra gandrīz visu Latviju, tomēr ir 15 pašvaldības, kuras teritoriālās izmaiņas neskāra nemaz, jo netika mainīts pašvaldības sastāvs vai robežas, un tās ir – Daugavpils, Jelgava, Jūrmala, Liepāja, Rēzekne, Rīga, Ventspils, Alūksnes novads, Gulbenes novads, Līvānu novads, Olaines novads, Salaspils novads, Valkas novads, Ventspils novads un Varakļānu novads.
Adreses pieraksts tika mainītas ap 391 000 ēku adresēm.
Administratīvo teritoriju robežas uz 2021. gada 1. jūliju ir publicētas Latvijas Atvērto datu portālā.
Plānošanas reģionos reģistrēto Adrešu reģistra objektu skaits:
Adrešu reģistrā reģistrēto objektu skaits valstspilsētu pašvaldībās (izņemot Rīgu) :
Adrešu reģistrā reģistrēto objektu skaits Rīgā un Valstspilsētu pašvaldībās (kopā):
Attiecībā uz ciemiem vislielākais ciemu skaits ir reģistrēts Kurzemē, bet Rīgas plānošanas reģionā ir vismazākais ciemu skaits. Savukārt Latgales plānošanas reģionā ir reģistrēts vislielākais mazciemu skaits. Mazciems ir jauns apdzīvotās vietas veids, kurai novada teritorijas plānojumā nav noteiktas robežas un kuras nosaukums ir iekļauts Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras Vietvārdu datubāzē. Vismazākais ciemu, kā arī mazciemu skaits ir Rīgas plānošanas reģionā.
Adrešu reģistrā reģistrētie ciemi plānošanas reģionos (tai skaitā valstspilsētu pašvaldību teritorijās):
Adrešu reģistrā reģistrētie mazciemi plānošanas reģionos (tai skaitā valstspilsētu pašvaldību teritorijās):
Adrešu reģistrā reģistrētās ielas plānošanas reģionos (tai skaitā valstspilsētu pašvaldību teritorijās):
Adrešu reģistrā reģistrēto ēku skaits plānošanas reģionos (tai skaitā republikas pilsētās):
Adrešu reģistrā reģistrēto telpu grupu skaits plānošanas reģionos (tai skaitā republikas pilsētās):
Papildus Adrešu reģistrā veiktajām izmaiņām, kas saistītas ar administratīvi teritoriālo reformu, 2021. gadā tika veiktas arī šādas izmaiņas administratīvi teritoriālā iedalījuma robežās:
Adrešu reģistrā tiek uzkrāta informācija arī par ciemiem un to robežām. Ciema statusu piešķir un atceļ novada dome, pamatojoties uz vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, kurā ir noteikta ciema robeža, savukārt Dienests atbilstoši pašvaldību teritorijas plānošanas dokumentiem Adrešu reģistrā attēlo ciemu robežas.
Pamatojoties uz pašvaldību sniegto informāciju līdz 2021. gada 31.decembrim Adrešu reģistrā bija reģistrēti 1 361 ciemi un 4 914 mazciemi.
Saskaņā ar pašvaldību teritorijas plānošanas dokumentiem Adrešu reģistrā telpiski ir attēlotas visu Adrešu reģistrā reģistrēto ciemu robežas. Atbilstoši 2021.gadā apstiprinātajiem pašvaldību teritorijas plānojumiem tika aktualizētas 82 ciemu robežas Bauskas, Aknīstes, Rēzeknes, Cesvaines, Kārsavas un Ikšķiles novados.
Dienests sadarbībā ar pašvaldībām ir turpinājis darbu pie adrešu datu kārtošanas. Uz doto brīdi Kadastra informācijas sistēmā ir reģistrētas 7 290 dzīvojamo telpu grupas, kurām nav piesaistīta adrese, kas sastāda 0,85% no kopējā telpu grupu adrešu skaita un 1 358 ēkas bez adresēm, kas sastāda 0,25% no kopējā ēku adrešu skaita.
Dienests katru mēnesi veic administratīvo teritoriju un to teritoriālā iedalījuma vienību robežu kārtošanu atbilstoši zemes vienību robežām Kadastra informācijas sistēmā, lai klientus nodrošinātu ar kvalitatīviem un precīziem administratīvo robežu datiem. 2021.gadā aktualizēti gandrīz seši tūkstoši (5 973) administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību robežu segmenti.
2021.gadā atbilstoši mainītam būves novietojumam kadastra kartē aktualizēts 2 521 ēku adrešu punktu grafiskais novietojums Adrešu reģistra telpiskajos datos.
Ņemot vērā, ka atbilstoši jaunajam Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam ar 2021.gada 1.jūliju Adrešu reģistrā reģistrētie ciemi, kuriem teritorijas plānojumā nav noteikta robeža, tika uzskatīti par mazciemiem, Adrešu reģistra departaments veica informācijas izvērtēšanu par Adrešu reģistrā reģistrētajiem ciemiem un to atbilstību pašvaldību teritorijas plānojumiem, kā rezultātā Adrešu reģistrā 183 ciemiem tika aktualizētas robežas atbilstoši teritorijas plānojumam.
2021. gadā no pašvaldībām ir saņemti 5 398 dokumenti par adrešu piešķiršanu, maiņu vai likvidāciju. 2021.gada beigās pašvaldības bija sniegušas informāciju par 63% Adrešu reģistrā reģistrēto objektu (6.attēls). Ņemot vērā, ka Kadastra informācijas sistēmā vēl joprojām tiek konstatēti objekti bez adresēm vai vienādām adresēm, Dienests sadarbībā ar pašvaldībām turpinās darbu pie adrešu datu kārtošanas, lai iedzīvotājus nodrošinātu ar kvalitatīviem valsts un pašvaldību sniegtajiem pakalpojumiem, piemēram, komersanta reģistrēšana Uzņēmumu reģistrā, dzīvesvietas deklarēšana Fizisko personu reģistrā u.c.
2020. gadā Adrešu reģistrā reģistrēto objektu sadalījums pēc informācijas avota
2021. gada 29. jūnijā ir apstiprināti jauni Adresācijas noteikumi. Jaunajos adresācijas noteikumos veiktas izmaiņas saistībā ar Administratīvi teritoriālo reformu – atbilstoši jaunajam Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, tie papildināti ar aktualizētu adresācijas objektu uzskaitījumu, adresē iekļaujamajiem elementiem, adreses pieraksta specifikāciju. Noteikumos saglabāta adreses jēdziena definīcija un adresācijas sistēmas pamatprincipi, kas bija noteikti iepriekšējos Adresācijas noteikumos.
Tāpat jaunajos noteikumos ir iestrādātas normas, lai risinātu pašvaldību problemātiskos jautājumus saistībā ar adrešu piešķiršanu stūra ēkām un savstarpēji savienotām ēkām, kas dabā izskatās kā viena ēka u.c.:
Lai netiktu veidoti latviešu valodas normām neatbilstoši nosaukumi, Adresācijas noteikumos ir noteikts, ka adresācijas objekta nosaukumu veido atbilstoši Valsts valodas likumā noteiktajām prasībām un normatīvajiem aktiem vietvārdu informācijas jomā un ka pašvaldība nodrošina iesniegto datu atbilstību Valsts valodas likumā noteiktajām prasībām un normatīvajiem aktiem vietvārdu informācijas jomā. Papildus Dienests sadarbībā ar Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūru un Valsts valodas centru ir sagatavojis un publicējis Dienesta tīmekļa vietnē skaidrojumu pašvaldībām par adresācijas objektu nosaukumu pareizu veidošanu, lai nodrošinātu to atbilstību Valsts valodas likumam un normatīvajiem aktiem vietvārdu informācijas jomā.
Jaunie noteikumi ir papildināti ar regulējumu, ka pieņemto lēmumu par adreses piešķiršanu, maiņu vai likvidēšanu pašvaldība paziņo īpašniekam (valdītājam).
Tāpat jaunajos noteikumos noteikts, ka adrešu dati noteiktajos formātos tiks sniegti kā atvērtie dati un, ka pēc finansējuma saņemšanas, Dienests Adrešu reģistra datus, tajā skaitā arī administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību robežu datus, publicēs Latvijas Atvērto datu portālā.
2021. gada 27. decembrī Latvijas Atvērto datu portālā publicēti adrešu reģistra teksta dati (*.csv formāta datnes) un telpiskie dati, tajā skaitā administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību robežas (*.shp formāta datnes). Telpiskie dati ir papildināti arī ar adresācijas objekta teksta informāciju.
Gan teksta, gan telpiskie Adrešu reģistra dati Latvijas atvērto datu portālā tiek atjaunoti reizi diennaktī.
Līdz ar Adrešu reģistra datu atvēršanu adrešu dati ir pieejami gan sabiedrībai, gan pašvaldībām, gan arī iestādēm bezmaksas un bez atkalizmantošanas ierobežojumiem.
Līdz šim Dienests Adrešu reģistra datus izsniedza bez maksas valsts tiešās pārvaldes iestādēm, vietējām pašvaldībām un plānošanas reģioniem, kā arī citām iestādēm, kurām šādas tiesības noteiktas likumā, citām personām, ja adrešu datu nodošanai tika piešķirts attiecīgs finansējums, Saeimai, Valsts kontrolei, valsts drošības iestādēm, izmeklēšanas iestādēm, prokuratūrai un tiesai.
Ņemot vērā to, ka turpmāk ikviena persona Adrešu reģistra datus varēs bez maksas saņemt atvērto datu portālā, arī iestādes to valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai nepieciešamos Adrešu reģistra datus varēs saņemt bez maksas atvērto datu veidā atvērto datu portāla.
Iestādēm un pašvaldībām, kuras to valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildei nepieciešamos Adrešu reģistra datus līdz Adrešu reģistra datu publicēšanai atvērto datu portālā saņēma, pamatojoties uz noslēgtu starpresoru vienošanos vai sadarbības līgumu, līdz adrešu datu saņemšanai no atvērto datu portāla, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 1. janvārim Dienests izsniegs Adrešu reģistra datus starpresoru vienošanās vai sadarbības līgumā noteiktajā apjomā, veidā un kārtībā.