Trešdien, 2. februārī, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija publicējusi valsts iestāžu vērtējumu un iestāžu e-indeksa pētījuma rezultātus par 2021. gadu. Starp valsts iestādēm visaugstāko digitālā brieduma līmeni ir sasniedzis Valsts zemes dienests (VZD), iegūstot kopvērtējumā 3. vietu.
Šis augstais novērtējums apliecina to, ka VZD ļoti veiksmīgi izmanto digitālās iespējas saziņā ar sabiedrību, klientu apkalpošanā, pakalpojumu nodrošināšanā, iestādes iekšējo procesu darbībā, kā arī starpiestāžu sadarbībā. VZD ģenerāldirektore Vita Narnicka norāda, ka pēdējo pāris gadu laikā VZD mērķtiecīgi ir strādājis, lai klienti maksimāli vienkārši iegūtu tās ziņas, kas viņiem ir nepieciešamas, turklāt šeit runa ir gan par tautsaimniecības attīstību veicinošiem faktoriem, gan arī valsts stratēģiskajām interesēm. V. Narnicka:
Ir beidzies tas laiks, kad e-pārvaldība tika uzskatīta par kādu īpašu sasniegumu, par ekstru vai ko tamlīdzīgu. Šodienas straujais attīstības temps, nepārtrauktā procesu mainība pieprasa, lai atvērti dati, e-pakalpojumu maksimāla izmantošana būtu pašsaprotama lieta, un mūsu pienākums ir to nodrošināt.
Jau šobrīd visus 75 VZD pakalpojumus iespējams pieteikt un saņemt attālināti. Domājot par procesu optimizāciju un klientam ērti pieejamiem pakalpojumiem, ir izveidotas integrētās procedūras starp VZD informācijas sistēmām un Būvniecības informācijas sistēmu, kā arī Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu informācijas sistēmu. Tas nozīmē, ka tiek nodrošināta datu aktualitāte minētajās informācijas sistēmās un vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu pakalpojumiem.
Gādājot par klientiem, pēc VZD iniciatīvas tika veiktas izmaiņas COVID-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā, paredzot iespēju iesniegumu par pakalpojumu pieteikšanu iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv bez elektroniskā paraksta. Tas ļoti palīdzēja daudziem VZD klientiem pieteikt pakalpojumus attālināti laikā, kad epidemioloģiskie drošības pasākumi to liedza izdarīt klātienē. Rezultātā 2021. gadā par 14% palielinājās elektroniski pieteikto pakalpojumu skaits salīdzinājumā ar klātienē pieteiktajiem pakalpojumiem un par 16 reizēm palielinājās caur Latvija.lv pieteikto pakalpojumu skaits.
Savukārt, lai optimizētu pasūtījumu izpildes procesus un nodrošinātu ātrāku pasūtījumu izpildi, VZD Pasūtījumu apstrādes informācijas sistēma integrēta ar oficiālās e-adreses risinājumu, tādējādi paplašinot oficiālās e-adreses risinājuma izmantošanu, veicot automātisku e-adreses esamības pārbaudi un nodrošinot elektronisko saziņu un pakalpojumu izpildes rezultātu izsniegšanu. Tāpat ir nodrošināta automatizēta maksājumu informācijas attēlošana POS terminālī, kas integrēts ar VZD Pasūtījumu apstrādes informācijas sistēmu. Maksimāli tiek elektronizēti iekšējie procesi un zināšanu datubāzes, izmantojot uz tīmekļa tehnoloģijām bāzētas iekšējās komunikācijas sistēmas un elektroniskas zināšanu rokasgrāmatas.
VZD noteikti neapstāsies pie sasniegtā un arī turpmāk plāno izmantot digitālās iespējas iestādes attīstībā. Nodrošinot brīvu pieeju VZD uzturēto valsts informācijas sistēmu datiem, 2022. gada sākumā atvērto datu veidā tika publicēti vairāki valsts informācijas sistēmu dati, ko plānojam turpināt, paplašinot atvērto datu kopu skaitu. Tāpat arī plānojam paplašināt koplietošanas risinājumu izmantošanu, lai padarītu Latvijas iedzīvotājiem, uzņēmumiem un iestādēm ērtāku un operatīvāku VZD pakalpojumu saņemšanu. Jau drīzumā VZD datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā Kadastrs.lv nodrošināsim saviem klientiem iespēju bez droša elektroniskā paraksta pieprasīt jebkuru VZD pakalpojumu un iesniegt citus ar pasūtījuma izpildi saistītus iesniegumus.
E-indeksa pētījuma jaunākie rezultāti pieejami Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnes sadaļā “Pētījumi”.
Papildu informācija