Izpildes termiņš darba dienās
20
Uzzināt vairāk
Saņēmējs
Jebkura persona
Uzzināt vairāk
Saņemšanas ierobežojumi
-

Lēmuma mērķis ir dot iespēju bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem atjaunot zemes īpašuma tiesības lauku apvidos un par samaksu iegūt īpašumā zemes platību, kas pārsniedz atjaunojamo, tādējādi nodrošinot zemes īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā.

Bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem atjauno īpašuma tiesības uz zemi, atdodot dabā viņu bijušo zemes īpašumu vai tā daļu (zeme, kura 1940. gada 21. jūlijā bija fiziskas personas īpašumā) vai piešķirot īpašumā līdzvērtīgu zemi citā vietā attiecīgā pagasta vai rajona robežās, vai arī citos republikas pagastos.

Ja zemes kadastrālajā uzmērīšanā noteiktā platība pārsniedz to zemes platību, uz kuru atjaunojamas īpašuma tiesības, Dienests pieņem lēmumu par zemes piešķiršanu īpašumā par samaksu, norādot lēmumā samaksu par izpērkamās zemes platību un mežaudzi, ja tāda ir.

Dienests lēmumu par īpašuma tiesību atjaunošanu pieņem arī gadījumos, kad bijušajiem zemes īpašniekiem vai to mantiniekiem zemi īpašuma tiesību atjaunošanai piešķīrusi Centrālā zemes komisija, pieņemot atzinumu (lēmumu) par īpašuma tiesību atjaunošanu.

Maksājumi

Pozīcija Cena
pasta sūtījuma noformēšana (viens pasta sūtījums) 1.87 EUR
informācijas izsniegšana papīra formā, ja dokumenta apjoms pārsniedz 10 lapas (par katrām 10 lapām) 3.01 EUR

informācijas izvērtēšana lēmuma pieņemšanai zemes reformas ietvaros un secīgā datu reģistrācija vai aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā (ja kopīpašums (koplietojums), ne vairāk kā 170,74 euro visiem lietotājiem vienā pasūtījumā) (viens lietotājs)

44.40 EUR

pakalpojuma pasūtīšana, neizmantojot tiešsaistes formu, vai saņemšana klātienē vai pa pastu (viens pieprasījums)

6.86 EUR

Maksu par pakalpojumu nepiemēro, ja pakalpojuma izpildes ietvaros tiek pieņemts lēmums par  īpašuma tiesību atjaunošanu uz zemi, par kuru atzinumu (lēmumu) par īpašuma tiesību atjaunošanu ir pieņēmusi Centrālā zemes komisija.
Pakalpojuma cenai papildus pieskaita maksu par sagatavoto dokumentu vai citu materiālu nosūtīšanu pakalpojuma pieprasītājam saskaņā ar pasta sūtījumu piegādātāja spēkā esošajiem izcenojumiem.

Lēmumu par īpašumtiesību atjaunošanu sagatavošanu var pasūtīt, ja:

  1. īpašuma tiesību atjaunošanai pieprasītā zemes vienība ir kadastrāli uzmērīta, izgatavoti zemes robežu plāni un kadastrālās uzmērīšanas dati reģistrēti Kadastrā;
  2. ir pieņemts pagasta pašvaldības vai zemes komisijas  lēmums par zemes piešķiršanu lietošanā;  
  3. ir pieņemts pagasta zemes komisijas vai Centrālās zemes komisijas lēmums (atzinums) par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu;  
  4. bijušajiem īpašniekiem vai viņu  mantiniekiem var atjaunot īpašuma tiesības, ja Dienesta rīcībā ir dokumenti, kas apliecina zemes īpašuma vai mantošanas tiesības (mantinieku gadījumā – viņu radniecību apliecinoši dokumenti).

Dienestā ierosināta pasūtījuma izpildes nosacījumi

Lai pasūtītu pakalpojumu, Dienestā ir jāiesniedz:

  1. pasūtīšanas brīdī noformētu iesniegumu par pakalpojumu vai brīvas formas rakstisku iesniegumu;
  2. pašvaldības lēmumu par izpērkamai zemes vienībai noteikto samaksas samazinājumu (ja tāds ir);
  3. ēku (būvju) piederību apliecinošu dokumentu, ja uz īpašumā par samaksu pieprasītās zemes vienības atrodas pieprasītājam piederoša ēka (būve);
  4. pašvaldības izziņu par ēku (būvi) ar nenoskaidrotu piederību, ja uz īpašumā par samaksu pieprasītās zemes vienības atrodas ēka (būve) ar nenoskaidrotu piederību;
  5. mežaudzes novērtējumu, ja uz īpašumā par samaksu pieprasītās zemes vienības atrodas mežaudze;
  6. Centrālās zemes komisijas atzinumu par tiesībām iegūt īpašumā par samaksu zemi, kuras platība pārsniedz 150 ha vai meža platība pārsniedz 50 ha;
  7. attiecīgās pašvaldības izdota izziņa par zemes faktisko lietotāju, ja noteiktajā kārtībā nav pieņemts lēmums par zemes piešķiršanu pastāvīgā lietošanā fiziskai personai;
  8. pilnvara, ja ierosinātājs ir bijušā zemes īpašnieka vai viņa mantinieka pilnvarotā persona

Pakalpojumu iespējams pasūtīt:

  • izmantojot portālā Kadastrs.lv pieejamo e-pakalpojumu “Pieteikums Valsts zemes dienesta pakalpojumam”. Šajā gadījumā pieprasījumu var neparakstīt ar elektronisko parakstu, jo ir veikta personas elektroniskā identifikācija. Pieprasījumam pievieno pakalpojuma izpildei nepieciešamos dokumentus (piemēram, pilnvarojuma dokumentu), kas noformēti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un parakstīti ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu;
  • nosūtot elektronisku iesniegumu (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu) uz jebkura Dienesta klientu apkalpošanas centra e-pasta adresi vai uz Dienesta oficiālo e-adresi;
  • klātienē pēc iepriekšēja pieraksta jebkurā Dienesta  klientu apkalpošanas centrā. Pakalpojuma saņēmējs paraksta klientu apkalpošanas centrā noformētu iesniegumu par pasūtījumu vai iesniedz brīvas formas rakstisku iesniegumu. Pasūtot pakalpojumu Dienesta klientu apkalpošanas centrā, ir jāuzrāda personu apliecinošs dokuments - pase vai personas apliecība (ID karte), bet pilnvarotai personai – arī pilnvara;
  • pa pastu, nosūtot pieprasījumu uz jebkura Dienesta klientu apkalpošanas centra adresi (pakalpojuma izpilde tiks uzsākta tikai pēc personas identitātes pārbaudes Dienesta klientu apkalpošanas centrā).

Lēmumu par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu un piešķiršanu īpašumā par samaksu Dienests sagatavo elektroniska dokumenta veidā, un, ja nosūtīšana adresātam, izmantojot elektroniskās saziņas kanālus, nav iespējama, tad adresātam nosūtāmo eksemplāru sagatavo papīra formā. Ja Dienests lēmumu nosūta pa pastu, pasūtījuma izpildes termiņā neieskaita piegādes laiku un papildus tiek piemērota maksa par pasta sūtījuma noformēšanu un nosūtīšanu saskaņā ar pasta sūtījumu piegādātāja izcenojumiem.


Pakalpojuma izpildes rezultātā sagatavotos dokumentus saņemsiet savā iesniegumā norādītajā veidā un vietā:

  • portāla Kadastrs.lv sadaļā "Mans konts. Pakalpojuma saņēmējam datne portālā kadastrs.lv būs pieejama 90 kalendārās dienas.
  • e-adresē;
  • pa e-pastu.
  • pa pastu (ierakstītā vēstulē);
  • klātienē pēc iepriekšēja pieraksta jebkurā Dienests klientu apkalpošanas centrā (saņemot dokumentu Dienests klientu apkalpošanas centrā, jāuzrāda personu apliecinošs dokuments – pase vai personas apliecība (ID karte), pilnvarotai personai – pilnvara.